Behandlinger af børn

Typiske tegn på spædbarnet kan have brug for behandling

Spædbarnet kan ikke fortælle dig hvad der er galt, så derfor skal man som forældre være opmærksom på tegn, der kan indikere at der er ubalance i bevægelsesapperatet.

Typiske tegn kan være:

• Hvis barnet har en ynglingsside, feks. altid ligger med hovedet drejet til den samme side.
  • Suttebesvær/problemer ved amning
  • Har svært ved at finde ro om aftenen.
  • Skævt baghoved
  • Utrøstelige skrigeture
  • Ligger som en flitsbue
  • Forstyrret søvn
  • Har mavekneb
  • Ikke vil ligge på maven
  • Koliksymptomer

Kan du genkende nogle af symptomerne, så anbefaler vi en undersøgelse af dit barn. Ring og book en tid til undersøgelse i dag.

Ring Nu

Hvad behandler vi?

• Ufrivillig vandladning
  • Hovedpine
  • Kolik
  • Smerter i nakken
  • Rygsmerter
  • Smerter i ben, knæ og fødder
  • Gang og løbebesvær
  • Smerter i lysken – ses ofte hos børn der spiller fodbold
  • Skævhed i bækken
  • Uro i ben og krop, kan være børn der har svært ved at sidde stille.

Undersøgelse og behandling

Ved undersøgelsen ser vi nærmere på barnets reflekser, motorik og bevægelighed. Vi laver en kiropraktisk undersøgelse af barnets rygsøjle fra haleben til kranium.

Derudover vurderer vi skuldre, hofter og kroppens øvrige små led.

Ved behandling af et spædbarn bruges kun nænsomme tryk, som ikke udløser knæk på samme måde som hos voksne. Babyens rygsøjle er meget blød og behandles derfor blot ved blide tryk – uden knæk!

Efter

behandling

Efter behandling hos de små kan I opleve, at barnet er meget træt og tager en god lur. Det er også naturligt, at barnet kan være ekstra pylret den første dag.

Det er en god ide, at tage en stille dag, dvs. ingen babyrytmik, cafebesøg eller andre aktiviteter for barnet. Barnet opnår det bedste resultat af behandlingen, når det får ro resten af dagen.

Gode råd til dig som forældre

Børn er ikke små voksne. Alt det, vi andre har lært som at gå, stå, sidde og løfte ting, er vi kun blevet gode til, fordi vi har øvet os som helt små. Børns motoriske udvikling er vigtig at tage seriøst, da det senere kan give alvorlige problemer både kropsligt såvel som socialt.

Vi anbefaler, at man lader børnene udvikle sig naturligt – hjælp ikke børn under 1 år op at sidde. De skal udvikle mave- og rygmuskulaturen til at sidde, og det kommer naturligt, når de prøver. De ø’ver sig, og for dem er det ligesom træning for os andre. Barnet vil indimellem være frustreret, men det er vigtigt at lade dem prøve selv. Frustration leder ofte til succes, hvis bare man er tålmodig som forælder.

For børn i alderen 2-4 cementeres en stor del af bevægemønstrene. Her er det essentielt, at børnene udfordrer balancen, udvikler evnen til at klatre, kaste og sparke. Den grove motorik udvikles i denne tid. Sørg for at have dit barn med på legepladser og udenfor, hvor de kan udfordre deres krop. Lad dem også gerne blive udfordret i hjemmet med en forhindringsbane, I selv bygger… eller måske ved at være med i køkkenet, have fingrene nede i bolledejen eller røre i skålene og blande salaten. Det er essentielt, at børnene kommer væk fra skærmene indimellem og får brugt kroppen i landskabet omkring dem.

Fra 5 år og opefter udvikles det finmotoriske gradvist. Det er her, vi begynder at farvelægge indenfor stregerne og laver små bevægelser. Aktiviteterne må gerne veksle mellem det grovmotoriske (fodbold, gang/løb, klatre osv.) og det finmotoriske (tegne, perleplader, spil på telefonen, kortspil).

Kiropraktik for førskolebarnet

Børn kan have problemer, der stammer tilbage fra spædbarnsalderen, og vil derfor betragte problemerne som normale, fordi de aldrig har kendt til andet. Led- og muskelproblemer opstår i denne alder tit fra fald og slag, efterhånden som barnet udfordrer sin fysik mere og mere.

Lyt derfor til barnet, hvis det klager over smerter af mere end 2-3 dages varighed, og særligt hvis barnet fravælger aktiviteter, det ellers

normalt gerne deltager i. Men vær også opmærksom på adfærdsændringer hos dit mindre barn, da det ikke altid kan udtrykke gener eller smerter specifikt!

Børn i skolealderen er meget udfordrende og afprøvende med deres kroppe og har en meget mere smidig krop end voksne. Hvis der opstår skader, er det netop deres smidighed, altså deres evne til at kompensere for de opståede skader, der i sidste ende kan blive børnenes problem.

På grund af den hurtige kompensation hører symptomerne hurtigt op, men kroppen kan have fået forkert belastning, som kan føre til symptomer senere. Mange børn og unge er fysisk aktive, og selv om fordelene langt opvejer ulemperne, forekommer her også en del skader. Det er vigtigt at få dem behandlet efter behov, så børnenes lyst til og mulighed for leg og sport ikke begrænses.

Børn vil ofte ikke klage over smerter i led og/

eller muskler, men vil i stedet vise andre tegn på, at der er ting, der generer dem.

Vær derfor opmærksom på følgende ting, der kan være tegn på dårlig muskel- og/eller

led-funktion, kompensationer eller smerter:

Ondt i hovedet

Svingende humør

Ændret søvn mønster

Sidder mere stille / leger ikke fysiske lege

Ændrede bevægelse feks. asymmetrisk brug af krop, arme og ben.

Ondt i maven

Manglende lyst til bevægelse

Ændret adfærd uden anden årsag

Vær især opmærksom på overstående ting hvis dit barn er faldet, eller på anden måde er kommet til skade. Er du i tvivl, kan det være en god ide at få tjekket barnets muskler og led.